söndag 2 oktober 2011

Mercado San Camilo

Igår såg min praktiklektion väldigt annorlunda ut. Jag och Pablo tog en taxi och åkte till en stor inomhusmarknad i centrum för att träna på att handla och för att jag skulle få lära mig lite mer om kulturen och maten och så. Väldigt roligt! Och väldigt lärorikt att vara där med en peruan som kunde förklara saker vi såg.
Marknaden ligger i stans "röda zon", det vill säga den delen som sägs vara farligast. Pablo sa flera gånger att man inte skulle gå dit själv och att man inte skulle ha med sig mer saker än man behöver, för risken för tjuvar är tydligen väldigt stor. Men när han var med var det okej att ta fram kameran och fota intressanta saker.
Därför får ni hålla till godo, för även om jag åker dit fler gånger kommer det inte fler bilder än dessa:


  
En överblick från andra våningen. Marknaden San Camilo är Arequipas äldsta marknad, och enligt Pablo är taket byggt av självaste Gustav Eiffel.



Färskt kött...

 ...av olika slag. Jag skonar er dock från bilderna på de uppradade fårhuvudena. 
När vi pratade om marknadsköttet här hemma idag berättade Nixa att många vill veta varifrån köttet kommer, och köper därför färskt på marknad istället för förpackat i affär. Hennes mormor köpte alltid levande djur och slaktade dem själv för att ha koll på vad det var hon tillagade. Så långt ifrån svensk köttkultur man kan komma?! 

På övervåningen fanns ett rum med olika levande djur i burar. Marsvin (på bilden), kaniner, kalkoner, höns och andra fåglar... Jag frågade Pablo om de var till för att ätas, och han svarade "Ja. Eller som husdjur". Det är alltså valfritt! 

Potatis i massor

 En femtedel av olivförsäljarna

Och jättemycket frukt!!

Verkligen en salig blandning av saker! Här ser vi ett av minst fyra stora hattstånd.

Hit kommer jag säkert åka någon mer gång, i sällskap med till exempel Karin och Jonas. Då utan väska och kamera, och med lagom mycket pengar i fickan.

3 kommentarer:

  1. Hola Betty!
    Underbara bilder från marknaden.Hoppas du får möjlighet att se mer på det sättet. Det är toppen att få både språk och kultur samtidigt. Ha en bra tur till Colca.
    Kram Sinnika

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder, Betty! Gott och mindre gott med alla dofter gissar jag :)
    Enjoy! Kram Benedikte.

    SvaraRadera
  3. Svar: Jag frågade honom precis samma sak, och svaret är ja :D

    SvaraRadera