fredag 14 oktober 2011

Färdigstuderat

Jaha, då har fyra skolveckor gått och vi har haft vår sista skoldag. Kändes väldigt konstigt att gå från skolan för sista gången. Tiden har gått fort, men ändå känns det som vi har varit här hur länge som helst. 

Kanske var det sista gången jag gick över bron med följande utsikt: 

Floden Chili med bergen Chachani i bakgrunden

Vulkanen Misti


Bergen Picchu-Picchu


Och så Julios fantastiska blåa Bubbla utanför skolan!


För ett tag sedan fick jag en fråga från Sverige om språkskolan är kristen. Och ja, det är den. Alla lärare är med i samma kyrka och många av dem är släkt på olika sätt, precis som hemma :-) 
Och det har märkts i undervisningen att lärarna har ett kristet perspektiv. Tidigare i veckan skulle vi träna på futurum-formen, och då fick vi i läxa att beskriva Jesu återkomst och det nya Jerusalem. Det är inte i vilken skola som helst man får sådana uppgifter! 

Idag hade vi lektioner som vanligt, men på rasten var det avskedssamling. Vi fick hålla varsitt i förväg skrivet tal (vi tre svenskar plus schweizaren Marco som åker imorgon), och sedan bjöds det traditionsenligt på empanadas och läsk. Eller som lärarna säger: "Vamos a comer emplenadas calientes" (= "nu ska vi äta varma hushållerskor" - nästan samma ord som empanadas!). Lika kul varje gång :-) (Eller?!)
Som avskedspresent fick vi varsitt fint pennskrin fyllt med Ibérica-choklad.

 Karin gillar empenada och Inca Kola

Min praktiklärare Pablo

Sötaste och snällaste grammatikläraren Abi. Som avskedspresent fick hon mitt älskade Ordning&reda-pennskrin (som ligger på bordet) och hon blev helt överlycklig! Hon har tittat på det och kommenterat det massa gånger, så nu fick hon det av oss som minne. Kändes helt rätt, eftersom jag ju precis fått ett nytt av skolan!

Och nu när skolan är slut och jag inte har några läxor ska jag snart börja packa och göra mig redo för att på måndag morgon lämna Arequipa och åka vidare till Chiclayo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar