lördag 8 oktober 2011

Efter tredje veckan

Jaha, fredag igen! Nu har tre veckor gått och bara en vecka är kvar i Arequipa och på språkinstitutet. Tiden går verkligen otroligt fort! 

Som sagt är det bara jag och Inessa som bor här med den peruanska familjen nu. Och ja, jag pratar mer spanska än när de var fyra tyskar som kunde prata med varandra utan att jag förstod. Så det är bra för språket, och trevligt att lära känna Inessa bättre. Fast lite tomt, särskilt vid måltiderna när matbordet bara är halvfullt.

Vädret är fortfarande hur skönt som helst, men idag har det faktiskt varit mulet! Första gången sedan jag kom hit som solen har varit skymd av moln. Men något regn lär det inte komma förrän möjligtvis i januari. Och då firar Arequipa-borna som inte är lika fascinerade av solen som vi nordbor.

Molnig utsikt från mitt sovrumsfönster

På grammatiklektionerna undervisar läraren Abi inte bara om grammatik, utan även då och då om Perus kultur och traditioner. För ett tag sedan berättade hon en del om vädret. Hon sa att varje stad i Peru har sitt eget speciella väder. Man säger att det i hela världen finns 32 olika väder eller klimat, och i Peru finns 28 av dessa! Tack vare att det både finns öken, berg, regnskog, inland och kustland. Minst sagt varierande!

I helgen ska vi åka till Colca-dalen! Mer om det kommer efter helgen, men jag kan redan nu berätta att jag efter lite research på wikipedia har kommit fram till att Colca-dalen är världens djupaste dal. Mer än dubbelt så djup som Crand Canyon i USA, men med skillnaden att Colcas väggar inte är lika branta. Det kommer nog bli en häftig upplevelse, och bilder utlovas. 

Men först ska jag titta på fotboll! Ikväll spelar Peru mot Paraguay (?), och den matchen ska ses hemma hos Karin och Jonas (det vill säga Julios familj). Frågan är bara om jag ska ha på mig min Peru-tröja eller min Sverige-tröja...? (Sverige har ju enligt uppgift också spelat match idag och vunnit!)

Till sist: Plaza de Armas by night: 



2 kommentarer:

  1. Underbara bilder på Areguipa speciellt Plaza de Armas!!!
    Hoppas din helg i Colca varit härlig!
    Kram Sinnika

    SvaraRadera
  2. Perutröjan tycker jag du ska ha! (Skulle ha haft!) Sverige är ju så pinsamt dåliga! Men på tisdag får du dra på dig Sverigetröjan igen får då möter vi Holland och då behöver vi all hjälp vi kan få :)
    Hur gick det mot Paraguay?

    SvaraRadera