söndag 30 oktober 2011

Svenskar på besök

Nu sitter jag på Starbucks tillsammans med sex svenskar och två danskar. Vi volontärer har flyttat in i lägenheten men fortfarande inte fått något internet, så vi passar på att utnyttja tillfället nu när vi har ledig eftermiddag.


Strandhems bibel- och lärjungaskola är på besök (hemsida: http://bibelskolan.strandhem.nu/1112) vilket betyder att vi har 18 personer som frukostgäster varje dag. Väldigt trevligt! Det är kul att få vara en del av deras resa, och särskilt kul att få träffa Benedikte här igen. Hon var ju en av dem som guidade mig här för nästan tre år sedan. Och hela gruppen är ett riktigt härligt gäng med både gamla och nya vänner.
Bibelskolegruppen kom i onsdags morse, och sedan dess har vi varit med dem hemma hos Steffen & Kate, på 20-årsfest i Las Brisas, på info hemma hos amerikanerna Henrik och Patty, på besök i kyrkan i Cerropón, på läger på stranden med Las Lomas-ungdomsgruppen, på San Antonio-ungdomsgruppen, på häng hemma hos oss, och idag på Culto Unido i Las Brisas.
Culto Unido är en gemensam gudstjänst med de fyra församlingarna i Chiclayo som de har fyra gånger varje år, och idag hölls den alltså i Las Brisas, två kvarter från där vi bor. Den avslutades med att alla promenerade ett kvarter bort och tittade på den nya tomten som kyrkan alldeles precis har köpt. Kontraktet skrevs på i fredags, och idag gick vi alltså dit och sjöng och bad tillsammans för platsen. Det var kul att få vara med om denna historiska händelse, det är nämligen församlingen Las Brisas första egendom. Nu återstår det "bara" att bygga själva kyrkbyggnaden... 


Vi har fortfarande inte kommit igång med det som kommer bli våra arbetsuppgifter, och det är lite frustrerande. Jag börjar redan få lite ångest för att det inte är så lång tid kvar tills jag ska åka härifrån... Men samtidigt känns det både roligt och meningsfullt att nu fokusera på att hjälpa Strandhemsgruppen och därigenom även avlasta missionärerna som har mycket att tänka på.
Nu i veckan ska vi försöka komma igång med våra uppgifter, och det kommer nog bli utmanande. Både svårt och roligt tror jag, ska bli spännande att se!


Det har inte blivit så mycket blogg och mejl på sistone, det är både skönt och stressande. Frustrerande att inte veta om något viktigt händer när man inte har tillgång till internet, men samtidigt känner jag inte att jag måste hänga med i allt som händer hemma vilket är ganska skönt. Eftersom det är så begränsad tid jag ska vara här är det nog bra att vara så närvarande som möjligt. Men snart hoppas vi få internet i lägenheten, och då blir det nog lite mer frekventa lägesrapporter. Och förhoppningsvis mer bilder och filmer. Just nu har jag inte bilderna från de senaste dagarna här, men jag hoppas kunna visa dem snart.
Om ni skriver till mig kanske jag inte svarar på några dagar, så är det något riktigt viktigt är det bättre att smsa till min svenska telefon som jag kollar någon gång varje dag.


Nu är det jag, Jonas, Karin, fyra bibelskoleelever samt missionssekreterarna Peter och Nikolaj som är på Starbucks på köpcentret Real Plaza. Om ett tag kommer även resten av gruppen in och då äter vi nog något tillsammans och har en lugn kväll antingen här eller hemma hos oss. Imorgon planeras en tur in till marknaden Modelo (yay!), och på tisdag kväll sätter min och Karins arbetsvecka igång med körövning i San Antonio.




Nu är det förresten "bara" 6 timmars tidsskillnad mellan Sverige och Peru, tack vare er vintertidsomställning!


Förresten! Tänkte ju skriva något om vår adress. Till vår lägenhet går det inte att skicka post, men Lindströms har en postbox man kan skicka till. Adressen är då: 
Apartado 4
Las Brisas
Chiclayo
Peru

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar