torsdag 20 oktober 2011

I Chiclayo

Efter ett lite kaotiskt dygn och många om och men är vi nu alla tre i Chiclayo. 
Karin blev sjuk i måndags eftermiddag och därför stannade hon och Jonas kvar på ett hotell (Casa Nostra) i Lima medan jag själv tog nattbussen upp hit. Det var lite tråkigt att åka utan dem och att den första dagen här inte blev som jag hade tänkt, men det var ändå väldigt skönt att komma på plats. Det blev en skön mjukstart här hos familjen Lindström. 
Men imorse (idag = onsdag) hämtade vi alltså Karin och Jonas vid bussen, så nu är alla här och alla är friska. 
Vi har gått igenom våra scheman med Elin, och hela eftermiddagen tillbringade vi i vår lägenhet. Än så länge bor vi hemma hos Elin, Mattias, Joel och Elsa, under tiden som vi fixar iordning i vår lägenhet. Jag, Karin och Jonas ska alltså bo tillsammans i en lägenhet i stadsdelen Las Brisas, bara ett par kvarter från Lindströms. De har förberett åt oss genom att ställa dit möbler och måla om en del väggar, men innan det är möjligt för oss att flytta in måste vi städa ordentligt. Idag har vi gjort en grovstädning av hela lägenheten, och imorgon ska vi placera ut möblerna lite mer så att vi kanske kan sova där redan nästa natt. 


Ikväll var vi inne hos pastor Pepe i huset mittemot (han som besökte Sverige i somras) och hälsade på honom, hans fru och deras fyra döttrar. De var väldigt glada att se Karin igen, och de kände faktiskt igen mig också :-) 


Vi har som sagt gått igenom våra scheman med de arbetsuppgifter som vi ska ha under vår tid här. Men nästa vecka kommer Strandhems Bibel- och lärjungaskola och hälsar på oss, så vardagen drar nog inte igång förrän i början av november. Men jag kommer bland annat att stötta Elin med barnen och ha musikundervisning/kör i ett par församlingar tillsammans med Karin. Dessutom blir det nån ungdomsgrupp och såklart söndagsgudstjänster i en eller två församlingar. Det kommer visa sig efterhand mer exakt hur det blir. 


Men det är i alla fall väldigt roligt att vara här! Staden är inte i närheten av lika vacker som Arequipa, men det är inte för det yttre som man åker tillbaka hit till staden som kallas för "Vänskapens huvudstad" (Capital de Amistad). Jag ser verkligen fram emot min tid här med mycket förväntan och glädje! 






(Och vad som är dagens allra största positiva överraskning: min dator vill plötsligt ansluta till internet igen efter en månads vägran!!)


(Om ni klickar på "Chiclayo, Peru" här nedanför kan ni se exakt var Lindströms hus ligger. Tror jag har lyckats hitta rätt gata.) 

3 kommentarer:

  1. Underbart att höra att ni alla är på plats i Chiclayo och att ni snart har en lägenhet att bo i. Nästa gång du är hos Pepe & Leti med tjejer hälsa dem med många kramar från Los Ekstroms. Ha det riktigt gott och Guds välsignelse över dina uppgifter.
    Kram Sinnika

    SvaraRadera
  2. Fy vad spännande! Gött att ni är friska igen.

    SvaraRadera
  3. Vi ses verkligen snart... Gött!

    SvaraRadera