måndag 10 oktober 2011

Colca-helg

Efter två tidiga morgnar är det nu snart att gå och lägga sig, men först ska jag visa bilder för er från min helg i Colcadalen. 
Igår åkte vi med minibuss från Arequipa på morgonen och kom fram till vårt hotell i en liten by strax före middag. På vägen stannade vi på flera ställen för att titta på utsikten, ta kort och köpa souvenirer. Vi körde genom öken och på slingrande vägar upp för berg. Landskapet var väldigt kargt, mer brunt än grönt. Kanske vi "valde" lite fel årstid, om man åker i januari istället är det nog grönare.

Efter en fin middagsbuffé med bland annat grillat alpackakött åkte vi iväg och badade i varma källor, eller rättare sagt i bassänger med varmt vatten från källor. Vattnet var ungefär 38 grader varmt, och man klarade inte av att vara i vattnet långa stunder, men skönt var det!
P
å kvällen serverades ytterligare en buffé med en massa god mat.
 
Imorse var det väckning klockan 5:00 (!) och avfärd en timme senare. Nu gick bussen till "kondorernas kors", platsen där man på förmiddagarna kan se stora kondorer flyga över dalen. Det var även här som dalen är som djupast. Resan dit tog ungefär två timmar, inklusive många pauser för fotografering. Vi var verkligen riktiga turister! Efter att ha varit vid kondorplatsen ett par timmar åkte vi tillbaka ner till byn och åt middag på en restaurang, och sedan körde vi ner till Arequipa igen.

Vi stannade på vägen dit och drack koka-te, som är bra mot höjdsjuka. 
(Jonas, Karin och Inessa)

På ett antal ställen längs med vägen såg vi lamor och alpackor (men vilken sort är djuren på bilden? Jag minns inte... Någon som kan hjälpa mig?)

Nästa stopp var vid högsta punkten på vår resa - 4910 meter över havet. Det var kallt - därav mössan som jag köpte. Och trots att det inte var direkt solsken behövdes solglasögonen. 

 Första riktigt fina utsiktsbilden - även detta vid ett stopp på vägen. 

Väl framme i byn gick vi ut på en promenad med vår guide. Långt i bakgrunden ligger vårt hotell... 

 ...som såg ut så här...

 ...och hade denna utsikten från matsalsfönstret.

På kvällen roade vi oss med Bohnanza! Det blev väldigt jämnt i slutet, men vem som vann låter jag vara osagt. 
 
Det var idag (i söndags) som vi fick se på "de riktiga" vyerna! 

Mäktigt! 


En kondor som tyvärr inte har vingarna utfällda. De lär ha ett vingspann på mellan 3 och 4 meter! Vi fick se flera flygande kondorer på nära håll, men jag lyckades inte få någon bra bild på dem. Kanske någon av alla andra turister lyckades bättre: 



En gång har jag varit i Österrike på sommaren och gått i Alperna. Det var väldigt häftigt. Men detta var större! 


 Japp, det blev en del turistbilder :-) 
(Fågeln på mitt huvud är en örn, inte en kondor)



Jag är väldigt nöjd med helgen, det var riktigt häftigt att komma iväg och se mer av bergen som det finns så många av här i närheten. Kul att passa på och se sånt innan vi åker norrut till Chiclayo där det är plattare. 
Jag har ju tidigare varit på Machu Picchu, men vyerna här smällde aningen högre. Det var fint!! 



"...alla skogens djur är mina, boskapen på de tusen bergen. Jag känner alla fåglar på bergen, allt som rör sig på marken är mitt." - Ps 50:10-11

7 kommentarer:

  1. Det är så otroligt vackert med dessa terassodlingar och de höga berg som det finns i Colca dalen. Underbart! Vad gott att turen dit var lyckad! Ha en skön avslutande språkvecka på institutet!
    Kram Sinnika

    SvaraRadera
  2. Wooooow! Vad häftigt! Vilken utsikt! Och vad mysigt ni bodde :)) Laman/alpackan ser ju så mjuk och gosig ut. Finns den att köpa som kudde? :P

    SvaraRadera
  3. Fin tröja också förresten!

    SvaraRadera
  4. jag vet vem som vann bonanza...det var en svensk kille vill jag minnas :)

    SvaraRadera
  5. Naaajs! Man blir ju ressugen, i allsin dar... Och ja, vilken fin tröja! Roligt att läsa om era förehavanden, du är ju så duktig med det där skrivandet...:)

    SvaraRadera
  6. Åh vad fina bilder! Man blir sugen på att resa, och på att spela bohnanza :)

    SvaraRadera
  7. Mäktiga bilder!! Jag blir sjukt sugen på att komma ner på besök! dock går vinterresan i år till gamla kära etiopien..:)

    SvaraRadera