lördag 17 september 2011

Lordag pa internetcafé

Jag har fortfarande inte fatt igang internet pa min dator, sa nu sitter jag pa ett internetcafé inne i Arequipa. Det funkar bra, men lite frustrerande att inte kunna anvanda ett svenskt tangentbord med svenska bokstaver. 

Igar foljde vi som sagt med sprakskolan pa en city tour. Vi var totalt ungefar 40 personer med alla elever och larare, sa det ar ju ingen jattestor skola. Vi besokte bland annat ett stenbrott en bit utanfor stan dar en 89-arig man visade hur man hugger vita stenblock, en katolsk kyrka och ett litet museum om krigaren Bolivar som spelade en avgorande roll i den peruanska sjalvstandigheten 1825 (om jag fattade det hela ratt...). Utflykten avslutades med middag pa en fiskrestaurang dar jag at friterad oring med pommes frites. Mycket friterad mat, ja. 

Pa eftermiddagen umgicks jag med Karin och Jonas hemma hos deras familj. Kul att besoka riktiga peruanska hus!

Mamman i familjen jag bor hos heter Nixa, och systern som ocksa bor dar heter Lula. Mormorn har jag ocksa traffat nu, och hon heter Bety :-) 

Kvallarna har varit valdigt lugna an sa lange. I torsdags var jag inviterad till en "hemgrupp" som studenterna hemma hos mig ar med i, men jag var alldeles for trott for att kunna folja med. Jetlagen sitter fortfarande i lite, men nu tror jag det ar pa vag att slappa. 

Pa mandag borjar vi lasa spanska, och nu ser jag verkligen fram emot det. Ska bli skont att ha nagot att gora, nagot som jag vet ar viktigt for min fortsatta vistelse i landet.


Tack for alla kommentarer pa mina blogginlagg! Aven om ni bara skriver en rad kanns det sa roligt att veta att folk foljer mig och tanker pa mig!


Detta var ganska losa funderingar, men i alla fall ett livstecken fran mig!

5 kommentarer:

  1. Hola Betty!
    Lycka till med studierna på måndag. Det blir säkert riktigt bra.
    En fråga: Arbetar Lula med en förskola? Jag hade en Lula på språkskolan för många år sen. Någon eller några av våra barn gick på förskolan en kortare tid. Om det är samma Lula så får du hälsa så gott från oss.
    Ha det riktigt gott och vi ber för dig!
    Kram Sinnika

    SvaraRadera
  2. Tangentbord utan åäö vänjer man sig snart vid, då är det av nån anledning svårare att börja använda dem igen när man återvänder till svensk dator. Gött att du är laddad för spanskan! den kommer du sätta fint. Ikväll har vi haft kulturnatt i Lund, galet mycket folk i centrum när lundaMåns sjöng och hög stämning på gospelkonsert i Västerkyrkan. Samuel Ljungbladh fick avsluta kvällen vilket han gjorde med bravur. Du skulle ha varit här, du är saknad! Kram

    SvaraRadera
  3. Vad kul att spanskan kommer igång! Kan du inte typ lägga över dina nya kunskaper på ett usb och ta med hem till mig? ;)
    På tal om usb, de där låtarna du ville ha har ju Louise. Om jag får dem av henne, och skickar dem till dig, kan du då få in dem på din mp3? Eller har du iPod? Med andra ord: Ska jag göra det eller inte? Det är liksom inget krux för mig, så om du kan ta emot dem skickar jag dem gärna!

    SvaraRadera
  4. Vad många spännande saker du får va med om! :) ska bli kul att höra dig prata flytande spanska sen när du kommer hem, hehe! :P

    SvaraRadera
  5. Satsa nu järnet på spanskan! Du kommer bli grym!

    SvaraRadera