onsdag 21 september 2011

Den peruanska maten

(OBS! Känsliga läsare varnas, längre ner finns bilder på marsvin på tallrik.)



Innan jag åkte till Peru blev jag varnad för sockerabstinens av Benedicte som varit många månader i Etiopien. Men Benne, det finns verkligen ingen risk att jag ska få sockerbrist i detta landet. Nej, vi får youghurt med frukt nästan varje dag, antingen till frukost eller kvällsmat. Vi äter marmelad varje dag till både frukost och kvällsmat eftersom det är det enda pålägget vi har (förutom smöret som jag inte har vant mig vid ännu). Och när jag går de två kvarteren från mitt hus upp till stora torget går jag förbi ungefär nio små affärer där man kan köpa läsk. Så nej, här finns socker så det räcker och blir över! Det som däremot inte finns är ju lösgodis och saltlakrits, men det överlever man utan (särskilt med tanke på att jag nästan varje morgon har ont i halsen så att jag "måste" äta mina goda salmiak-halstabletter). 

Vad gäller mat i övrigt är det för det mesta gott. Jag har hittills inte blivit serverad något riktigt konstigt, men heller inget som jag direkt känner igen hemifrån. Det konstigaste än så länge är nog soppan/gröten/vällingen som vi fick till frukost idag. Det smakade lite som havrevälling, fast med en stark bismak av något helt annat. I min kompis tallrik såg jag en kryddnejlika, kanske det var det som smakade. Det var ingen favoritfrukost, men gick att äta.

I söndags (och nu kommer det som känsliga läsare varnas för) var vi på restaurang med familjen. Anledningen var att mina medboende studenter ville smaka marsvin ("cuy" på spanska), och jag var förstås inte sen att haka på! Äntligen fick jag testa denna peruanska specialité. Det smakade.... inte så mycket. Det var inte mycket kött, men det lilla som fanns var ganska likt kyckling. Det är nog inget jag kommer äta igen, men det är ju en sak som man bör ha testat! 














Mormor Bety gnagde av allt kött från huvudet, det var det godaste enligt henne...






















(Nu har jag nog lyckats pricka in vårt hus på kartan, så om ni klickar på adressen under inlägget kan ni se var jag bor.)

4 kommentarer:

  1. Instämmer! Marsvin ska provätas, men inget som jag sen åt sådär frivilligt. Hoppas att veckorna på språkskolan blir bra och givande. Kram Maggan

    SvaraRadera
  2. Hahaha ojoj tjeena banan! You're right, du lär överleva utan sockerabstinens i det där landet :P

    SvaraRadera
  3. JAG VILL OCKSÅ SMAKA CUY!! Kan du inte smuggla med dig en bit till mig?

    SvaraRadera
  4. Fick cuy serverat av en kvinnogrupp upp i bergen öster om Chiclayo i en by som heter Incahuasi. Det var det jättegott, inte som på restaurangerna...
    du kommer få möjlighet att prova på många nya maträtter. Hoppas att din första vecka i studierna har gått bra.
    Kram Sinnika

    SvaraRadera