torsdag 15 september 2011

Lite mer om hur jag har det

Igar blev det inte sa mycket skrivet om hur det egentligen ar har, sa det kommer lite nu.
Familjen jag bor hos bestar av en mamma, mammans syster, och en son och en dotter som ar 24 respektive 17 ar. Dessutom finns det en mormor, men henne har jag inte sett annu. Utover familjen bor har fyra andra studenter, tva fran Tyskland och tva fran Schweiz. De pratar tyska med varandra, och med mig pratar de tafflig spanska eller nastan lika tafflig engelska. Européer ar inte automatiskt bra pa engelska bara for att de ar européer... De har varit har i nagra veckor, men verkar inte vara mycket battre pa spanska an jag ar. Darfor hanger jag med nagorlunda nar de pratar med familjen vid maltiderna. Igar var jag ganska trott och inte sa pratsam, men idag ska jag forsoka vara lite mer aktiv.

Vi far mat tre ganger om dagen. Da ar maten upplagd pa tallrikar nar vi satter oss, och sen serveras det mer om man vill ha. Till och med youghurt och skivad banan var upphallt i skalar nar jag kom till frukosten i morse!
Huset ar ganska stort. Vi fem studenter bor i fyra rum (de tva Schweizarna ar gifta) pa andra vaningen, och sen bor familjen en halv trappa upp och pa bottenvaningen. Pa taket star en hund och skaller.

Huset ligger bara ett par kvarter fran Plaza del armas som ar det jattestora torget i varje peruansk stad. Dar motte jag i formiddags Karin och Jonas som bor en bit utanfor centrum. Vi var en svang pa skolan dar vi ska borja lasa spanska pa mandag, och sen gick vi runt lite pa stan.

Vadret har ar fantastiskt! Jag har fasat ganska mycket for varmen, men har ar verkligen hur skont som helst. Mellan 20 och 25 grader tror jag, men valdigt torr och frisk luft (forutom avgaserna...), och trots stekande sol svettas jag inte alls. Det ar sa det ska vara! Jag passar pa att njuta nu, for i Chiclayo blir det helt annorlunda.
Kvallarna och natterna ar visserligen ganska kalla, men inomhus ar det anda hyfsat varmt.
Imorgon ska vi ut pa city tour med sprakskolan, och lararna var noga med att vi behover hatt och solglasogon for att skydda mot solen som ar valdigt stark.

Ja, nu har jag druckit Inca Kola. Mums! Fast den ar ju valdans sot, sa man orkar inte hur mycket som helst :-)

Nu ska jag nog vila lite (sen ar jag snart helt utvilad efter resan!).

3 kommentarer:

  1. Haha, underbart med hunden!! Sounds like Peru :) Drick ett glas Inca Kola för mig med är du bussig ;) Jag har förresten varit och hämtat Wild Kids idag. Jag lovar att skydda boxen (men mest Arvid) med mitt liv!

    SvaraRadera
  2. Hej Betty!
    Underbart att få läsa din blogg. Känner mig så hemma i det du skriver.Hoppas att er tur med språkskolan har varit härlig. Vad heter familjen du bor hos? Hoppas att du kommer att trivas. Guds välsignelse och njut av livet där!
    Många Kramar från familjen Ekström genom Sinnika

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul att läsa hur du har det! Hoppas verkligen du ska få en fin tid där! Kram Hanna

    SvaraRadera