måndag 9 januari 2012

Sista dagarna i Chiclayo

Nu (söndag) sitter jag på ett hotellrum i Lima tillsammans med Karin och Jonas som har följt mig hit för att vinka av mig på flygplatsen tidigt imorgon bitti (måndag). 


Sista dagarna i Chiclayo bestod mycket av att träffa och säga hejdå till vänner och syskon. Fantastiska vänner som gav mig så mycket kärlek och även gåvor nu innan jag skulle åka hem. 




När jag kom till Cerropón i fredags eftermiddag för att ha min sista gitarrlektion överraskade de mig med en avskedsfest! Felipe lagade lomo saltado (å vad gott!!) och det bjöds på både kaka och presenter. Det var verkligen en överraskning, en helt fantastisk sådan! 


Shirley skär upp den hjärtformade kakan

Shirley och Jorge med barnen Rosemery, Sheyla och Jordan

Felipe
I bakgrunden syns ballonger och plakat som de hade hängt upp till min ära. 

På kvällen hade vi "sista kvällen med gänget" i lägenheten - det vill säga Karin, Jonas och Maycol. Vi åt majsbågar, drack Inca Kola och spelade 30. Riktigt riktigt bra. 


I lördags packade jag det sista, och självklart gjorde Maycol oss sällskap precis som varje vanlig lördag. 

Middag



På eftermiddagen gick jag bort till Lindströms för att fika och säga hejdå. Det var väldigt konstigt att gå ut genom deras dörr och grind för sista gången, och att vinka hejdå till familjen för sista gången... 

Glada miner (innan avskedet)

Lite senare fick vi besök av Rebeca, Mariela, Priscila och Emily som skulle säga hejdå. Tillsammans med dem  fikade vi fantastiskt god mangopaj (som jag verkligen kommer sakna!) och pratade ett tag innan det var dags att säga hejdå även till dem. 



Efter en snabb kvällsmat bar det iväg till Ittsa för att ta buss till Lima. Även dit kom några vänner för att vinka av mig. 

Susi

Miriam och Joel

Maycol och Catalina

På bussen serverades det kvällsmat direkt efter avfärd. Dagens rätt var arroz con pollo - grönt koriandersmakande ris med kyckling - som jag faktiskt lärt mig tycka om (kryss i taket!)! En perfekt avslutning på den chiclayanska tiden :-) 

Nu ska jag stuva om det sista i packningen och sedan gå och lägga mig. Klockan 4:40 imorgon (måndag) kommer taxin och hämtar oss på hotellet för att köra ut till flygplatsen. Då börjar den långa resan hem till Sverige som förhoppningsvis är till ända på tisdag eftermiddag. 

4 kommentarer:

  1. Trevlig resa och välkommen hem! Ska bli kul att höra om dina äventyr live!

    SvaraRadera
  2. Vi önskar dig välkommen hem till Sverige och det hade varit kul att träffas och prata lite "Peru".
    Kram Ekströms

    SvaraRadera