lördag 19 november 2011

Musikfunderingar

Nu är det fredagkväll, vilket betyder ledig kväll för min del. Därför sitter jag här och summerar veckan hittills. 
Har haft två körövningar (i San Antonio och i Las Brisas), och man kan säga att nivån är varierande, framför allt mellan men även inom körerna. Generellt är det många som sjunger hellre än bra, men en del är förvånansvärt duktiga faktiskt. 
Tjejerna/kvinnorna i Las Brisas fick igår lära sig Rejoice In The Lord (omtyckt i Canticum) och klarade kanon-sången med bravur. Inte den allra mest avancerade varianten, men ändå. Deras favorit under kvällen var dock "Mäster" som vi på spanska döpt om till "Reina" (=drottning). En skojig lek för att träna på att hålla takten, vilket behövdes. Och det verkade faktiskt som den hjälpte! De utvecklades under lekens gång och efter en stund var de allra flesta riktigt duktiga på att få ihop siffror och rytm på rätt sätt. 
I eftermiddags hade jag gitarrundervisning i Cerropon. Jag började med två personer för två veckor sedan, men nu har antalet elever fördubblats till fyra. Meningen var att jag skulle ha två lektioner med två personer på varje lektion, men istället dök de upp en i taget. Jag satt alltså i tre och en halv timme och tryckte allt vad jag kunde på strängarna för att föregå med gott exempel, och har därför aningen ont i vänster hands fingertoppar nu. Även bland mina gitarrelever är nivån varierande. Det jag oroar mig mest för är i första hand tålamodet. Det krävs mycket övning och tid för att lära sig spela gitarr någorlunda "flytande", och jag hoppas verkligen de står ut med att öva så mycket som de behöver. I andra hand är jag lite orolig för taktkänslan som ju är väldigt viktig när man ska leda i sång. Ibland finns den, och ibland inte. 
Och hur ska jag kunna lära andra spela gitarr, jag som bara är självlärd? Jag vet ju inte hur man "ska" lära sig spela, jag har mest lärt mig av att själv sitta och testa. Då är det svårt att veta vilka pedagogiska knep som bör användas och hur man kan förklara saker på bästa sätt. På ett annat språk dessutom! Samma problem har jag egentligen i pianoundervisningen också. För mig finns inga rätt och fel i ackordspel till unison sång, och det är svårt att veta vilken som är den enklaste och även långsiktigt bästa metoden att lära ut. Som tur är har min pianoelev Miriam redan tidigare lärt sig grunderna, så jag behöver i alla fall inte börja från början med henne. Det är bara att hoppas att varken piano- eller gitarreleverna blir mer förvirrade av min undervisning, utan att de ska kunna ha nytta av det jag försöker lära dem. 


Jag har känt mig lite krasslig i halsen de senaste dagarna, men förhoppningsvis blir det inte mer av det. Kan ju i alla fall försöka gå och lägga mig tidigt nu när jag har chansen och hoppas på att det hjälper. 

3 kommentarer:

  1. Spännande spännande! Smart att köra "Mäster" för att öva takten! Det kommer säkert gå alldeles utmärkt även om det känns svårt! Du har många som ber för dig här borta i Sverige i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Härligt att sjunga Rejoice även i Peru! Vad duktig du är som håller i kör, gitarr och pianolektioner! Jag förstår att det är utmanande att lära ut när folk inte har lätt för att hålla takten och annat, men ju mer de övar desto bättre borde de ju bli. Körsång ska ju vara det bästa sättet att öva upp sin musikaliska förmåga har jag hört :)Och även om du inte är expert på gitarr så kan du ju åtminstone lära ut grunderna och det är en bra början!
    Kul att höra om hur ni har det! Och det var nice att prata med er på skype! Mer sånt:)
    Kram

    SvaraRadera